Menu

Παιδαγωγική αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Παγκοσμίως πλέον κυριαρχεί η αντίληψη ότι οι ενεργοί πολίτες πρέπει να είναι δημιουργοί ψηφιακού περιεχομένου και όχι απλοί χρήστες νέων τεχνολογιών, αφού η δεξιότητα απλής χρήσης υπολογιστών θεωρείται πλέον ξεπερασμένη. Για το λόγο αυτό οι Νέες Τεχνολογίες/ Πληροφορική εμφανίζονται ως γνωστικό αντικείμενο στα προγράμματα σπουδών όλων των βαθμίδων τυπικής εκπαίδευσης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Για το σχετικό μάθημα στην Πρωτοβάθμια (Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών – ΤΠΕ) διατίθεται μεν πρόγραμμα σπουδών (δηλαδή άξονες μαθησιακών στόχων, βασικά θέματα, προτεινόμενες δραστηριότητες) αλλά όχι ύλη (δηλαδή βιβλίο). Έτσι ο εκπαιδευτικός των ΤΠΕ στο Δημοτικό έχει την ευχέρεια να σχεδιάσει και να υλοποιήσει ερευνητικές παρεμβάσεις που αξιοποιούν παιδαγωγικά τις ΤΠΕ και έχουν ως σκοπό τη βελτίωση της μάθησης.
Σκοπός της σελίδας αυτής είναι η προβολή της παιδαγωγικής αξίας του μαθήματος ΤΠΕ, διότι τελευταία οι ΤΠΕ/ Πληροφορική φαίνεται να παραγκωνίζονται από την ελληνική σχολική εκπαίδευση (μείωση ωρών διδασκαλίας τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια) για διάφορους λόγους, παρά την παγκόσμια απαίτηση για πολίτες ικανούς να δημιουργούν ψηφιακά και τις διακηρύξεις περί Ψηφιακής Εποχής/ Ψηφιακού Σχολείου. Παρακάτω λοιπόν παρουσιάζονται πρότυπες εκπαιδευτικές ερευνητικές παρεμβάσεις με ΤΠΕ.

Μάθηση προγραμματιστικών εννοιών με βάση τις ταξινομίες Bloom & SOLO
Η έρευνα, διάρκειας 10 διδακτικών ωρών, πραγματοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2012-13 στις τάξεις Ε’ και ΣΤ’, στα πλαίσια της θεματικής ενότητας “Προγραμματίζω τον υπολογιστή”. Οι μαθητές διδάχθηκαν τις προγραμματιστικές έννοιες δομή ακολουθίας, αρχικοποίηση, γεγονότα και επικοινωνία με μηνύματα με τη βοήθεια του  προγραμματιστικού περιβάλλοντος Scratch. Το ερευνητικό ερώτημα αφορούσε στο ποσοστό των μαθητών που κατάφεραν να μάθουν την κάθε έννοια με βάση ιεραρχημένες γνωστικές κατηγορίες που δημιουργήθηκαν από την ταξινομία γνωστικών στόχων του Bloom και την ταξινομία των μαθησιακών αποτελεσμάτων SOLO. Στα πλαίσια της διαδικασίας δημιουργήθηκε εκπαιδευτικό υλικό (διαφάνειες, επαναληπτικό υλικό, τεστ αξιολόγησης της γνώσης).
Σχετικό άρθρο:
  • Διερεύνηση της μάθησης εννοιών προγραμματισμού με το Scratch από μαθητές Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού με βάση μια μεικτή ταξινομία Bloom και SOLOΠρακτικά εργασιών 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Ένταξη των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία» της ΕΤΠΕ, Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων, Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Πειραιάς, 10-12 Μαΐου 2013.
Αξιοποίηση των wikis για τον εντοπισμό της αυτορρυθμιζόμενης μάθησης
Η έρευνα, διάρκειας 24 διδακτικών ωρών, πραγματοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2011-12 στις τάξεις Ε’ και ΣΤ’, στα πλαίσια των θεματικών ενοτήτων “Επικοινωνώ και συνεργάζομαι μέσω του Διαδικτύου”, “Δημιουργώ με τον κειμενογράφο” και “Υλοποιώ σχέδια έρευνας με ΤΠΕ”. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες των δύο ή τριών ατόμων και ανά τμήμα (πχ Φιλόλογοι Ε1, Φιλόλογοι Ε2, Φιλόλογοι ΣΤ1, Φιλόλογοι ΣΤ2, Ιστορικοί Ε1, κ.ο.κ.) και κλήθηκαν να συνδημιουργήσουν άρθρα wikis με θέματα σχετικά με τα μαθήματά τους Γλώσσα, Μαθηματικά, Ιστορία, Γεωγραφία, Φυσική-Περιβάλλον, Γυμναστική-Αθλητισμός, Εικαστικά (Ζωγραφική). Το ερευνητικό ερώτημα αφορούσε στον εντοπισμό δεικτών αυτορρυθμιζόμενης μάθησης (βάσει του μοντέλου Zimmerman) μέσω της σημασιολογικής ανάλυσης των σχολίων που εισήγαγαν οι μαθητές κατά την αποθήκευση του περιεχομένου των άρθρων τους.
Σχετικό άρθρο:
  • Η αξιοποίηση των εργαλείων σχολιασμού και συζήτησης των wikis για τον εντοπισμό της αυτορρυθμιζόμενης μάθησης με την ανάλυση αλληλεπίδρασης, Πρακτικά εργασιών 8ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση», ΕΤΠΕ και Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Βόλος, 28-30 Σεπτεμβρίου 2012.

No comments:

Post a Comment